Na benešovském nádraží je dlouhodobým nešvarem přecházení osob přes kolejiště, který se nedaří odstranit. Nárůst počtu vlaku od nového jízdního řádu, který začíná platit v noci ze soboty na neděli, přinese nejen zlepšení dopravní obslužnosti, ale vzroste významně i riziko srážky osob s vlakem.

Vlaky po optimalizace tratě mezi Prahou a Benešovem nejsou díky modernějším soupravám a kolejivu s pružným upevněním tak hlučné. Doba, kdy vlaky bylo dříve slyšet z velké dálky, je již minulostí, nyní vlaky přijedou často nepozorovaně a podstatně rychleji, než lidé očekávají.

Maximální rychlost vlaků při vjezdu do benešovské železniční stanice od Prahy je 80 km/h, ale vzápětí od začátku nástupišť může strojvedoucí rychlost zvyšovat až na 130 km/h, byť v praxi projíždějící vlak dosáhne na jižním táborském zhlaví zhruba 110 km/h.

Tři kritická místa

Prvním místem, kde lidé neoprávněně v Benešově vstupují do kolejiště, je služební přechod přes koleje severně od nástupišť mezi nádražní restaurací a lokomotivním depem.

Druhým je na severním pražském zhlaví, který využívají lidé při zkracování cesty z Konopišťské do Nádražní a Tyršovy ulice a třetím na jižním konci nástupišť, odkud cestující míří do Táborské, nebo na druhé straně do Křižíkovy ulice.

Jelikož se benešovská radnice velmi obává zvýšeného vzniku rizikových situací a nebezpečí ohrožení na životech, jednala se Správou železniční dopravní cesty, Českými drahami, Policií České republiky a městskou policií o možnosti zvýšení bezpečnosti v železniční stanici Benešov a ve spolupráci s nimi připravují další preventivní i restriktivní opatření.

Prodlouží podchod

„Dalším krokem k zlepšení bezpečnosti obou nádraží je projekt nového dopravního terminálu," uvedl starosta města Petr Hostek. Radnice finišuje přípravy k jeho realizaci.

Terminál by měl zároveň propojit vlakové a autobusové nádraží podchodem pod Nádražní ulicí, který naváže na stávající pod kolejištěm. Nový podchod vyústí vedle cukrárny Bonte, na kraji dnešního autobusového nádraží. Terminál bude postavený z dotačních peněz, dotace by měla být v maximální výši 100 milionů korun.

„Jeho projekt je hotový, v příštím roce by se měl soutěžit zhotovitel a my předpokládáme, že tyto záležitosti dotáhneme do zdárného konce, aby se mohlo začít nové nádraží budovat. Současně máme v plánu jednat o možnostech prodloužení stávajícího podchodu pod nástupišti směrem do Konopišťské ulice," upřesnil starosta.

Rychlostní maximum

„Na 160 km/h se dá vlak rozjet až za Bystřicí a maxima dosáhne někde za tomickými tunely," poznamenal strojvedoucí, který má praxi na trojsystémových elektrických lokomotivách přezdívaných podle místa výroby „Škodovka", které budou čtyři páry expresů mezi Prahou a rakouským Lincem tahat.

V čele dalších expresů Českých drah do Českých Budějovic pojedou dvouproudové stroje řady 362 s maximální rychlostí 140 km/h a motorové soupravy Arriva jedou nejvíce 120 km/h.

Čtěte také: Své jméno má 169 železničních spojů ČD, přibudou další