VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Poradna doktora Středy: Hubnutí ve spánku

Čtenář Jan z Prahy 10 se ptá: Ve vaší knížce jsem četl, že při tělocviku se kalorie nespalují tak moc, jak si často myslíme. Nemá tedy smysl cvičit, když chci zhubnout?

3.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Cvičení je důležitá součást životního stylu a je prevencí vzniku nadváhy. Obézní lidé však cvičením obvykle moc nezhubnou, protože nemají výdrž a spalují kalorie pomalu. Při každé aktivitě vydáváme energii, jak při cvičení, tak ale třeba i při spaní. Během spánku vydáváme energii, která je srovnatelná s tzv. bazálním metabolismem. Bazální metabolismus zajišťuje našemu tělu základní životní funkce. Takže i bez aktivního pohybu spalujeme kalorie proto, abychom mohli dýchat, energii spotřebovává činnost srdce a řada dalších dějů v našem těle.

Spánek spotřebuje přibližně 300 kJ za hodinu. Jen tak mimochodem, běžná rozcvička (tzv. kondiční gymnastika), má spotřebu energie trojnásobnou oproti spánku. A mírná jízda na kole spotřebuje asi 4x více joulů (kalorií) než spánek. Jednoduchým výpočtem pak snadno zjistíme, že zhubneme stejně, ať jezdíme 45 minut na kole nebo hodinku rekreačně cvičíme nebo tři hodiny prospíme. Situace může být o to horší, že po projížďce na kole či po rozcvičce dostaneme navíc hlad. Přesto nebudeme spánek přidávat mezi hubnoucí procedury. Tělesné svaly během odpočinku nepoužíváme, takže ochabují. Spánek sice nějaké kalorie spálí, zato však neposílí postavu. A při hubnutí nejde jen o ztrátu tělesného tuku, ale také formování postavy. Proto je pohyb nezbytný.

Cvičení během redukčních kúr by mělo být přiměřené. U netrénovaných osob při náhlé tělesné námaze dochází k poškozování drobných kloubů s následným rizikem artrotických změn. Vhodná je pro nás tlustší rychlá chůze. Základní doporučení, které dávám všem pacientům, je: ujít denně alespoň 10 tisíc kroků. Stačí si pořídit obyčejný krokoměr. Pokud večer nemáme splněno, je potřeba před spaním vyrazit na rychlou procházku.

Zásadní pro hubnutí jsou rozdíly mezi příjmem a výdejem energie. Jídlo nám dodává podstatně více energie, než jsme schopni vydat cvičením. Krajíc chleba s máslem a salámem dodá našemu tělu tolik kalorií, že bychom museli hodinu intenzivně tančit, abychom tu energii spálili. Nebo 7 hodin intenzivně spát :-)

Máte kila navíc? Napište a ptejte se: www.hubnetesdoktorem@denik.cz.

Veřejně, pod dohledem čtenářů, hubnou tři osobnosti zpěvačka Ilona Csáková, režisér Tomáš Magnusek a příkladem jde i Leoš Středa.

Autor: Redakce

3.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Policie, ilustrační foto.

U Veltrub se srazily dva osobáky

Plaňanské posvícení 2016.
137

Festival Plaňanské posvícení letos nabízí Škwor, Slzu i Blanarovičovou

V sobotu se běží Kolínská desítka

Kolín – V sobotu 26. srpna se v okolí atletického stadionu Mirka Tučka v Borkách uskuteční 11. ročník Kolínské desítky. Start závodu je v 10 hodin. Prezentace je od 8.30 hodin, uzávěrka patnáct minut před startem.

Kolín chce dobíjecí stanici pro elektromobily

Kolín – Připojí se k rozvoji elektromobility i Kolín? Podle starosty Víta Rakušana ano. „Každopádně chceme zhruba do roka mít v centru města dobíjecí stanici pro elektromobily,“ uvedl kolínský starosta.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Kulturní tipy: vyrazíte na Otevřenou ulici?

Kolínsko - Přinášíme vám přehled kulturních akcí na Kolínsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení