Jednání však zatím neskončila. Potvrdil to i Radek Kňava, mluvčí továrny. Ivo Navalaný, předseda odborové organizace KOVO při TPCA, však přiznal, chyba je částečně na straně odborů.

Dvě odborové organizace, které v TPCA vedle sebe působí, mají problémy se dohodnout na některých bodech smlouvy. „KOVO upřednostňuje zachování odstupného a zároveň nárůst mezd, ASO naopak výrazný nárůst mezd," vysvětlil Ivo Navalaný. „Musíme najít shodu, protože nás tlačí čas, ale ASO svým jednáním nedává prostor k dohodě a jakýkoliv náš návrh odmítá, tím nás a všechny zaměstnance vydírá," řekl.

Imrich Rezek, předseda odborů ASO, však s tímto nesouhlasí. „Nesouhlasím s názorem, že někoho vydíráme, ať už druhou odborovou organizaci nebo zaměstnance," řekl Imrich Rezek.

Podle svých slov je přesvědčen, že k dohodě dojde jak mezi odborovými organizacemi, tak s vedením společnosti. „Myslím si, že je předčasné strašit zaměstnance tím, co by se dělo, kdyby se kolektivní smlouva neuzavřela včas. Určitě bychom požádali o prodloužení současné kolektivní smlouvy. K tomuto kroku už tady došlo," dodal.

A jaké jsou jejich požadavky, ve kterých se s KOVO nemohou shodnout? „Nemáme problém se zachováním odstupného, jak je nastavené. Kde se rozcházíme, je otázka nárůstu mezd. Tam se představy naše a OS KOVO se skutečně rozcházejí," odpověděl.

„TPCA očekává jasné a jednotné stanovisko odborových organizací," shrnul mluvčí Radek Kňava.

Pokud by se odborům nepodařilo uzavřít novou smlouvu, mohly by nastat dva scénáře: firma by mohla dodatkem stávající kolektivní smlouvu prodloužit, nebo by začal platit zákoník práce. Zaměstnanci TPCA by tak mohly přijít o nadstandardní benefity, například osmiplatové odstupné a týden dovolené navíc.

„Ano, pokud by se nepodařilo uzavřít kolektivní smlouvu do skončení platnosti té staré, je teoreticky možné dohodnout prodloužení té stávající. V minulosti jsme již k tomuto kroku přistoupili. Avšak naše priorita je uzavřít dohodu včas," řekl Radek Kňava.

Přes neshody se obě organizace podle slov odborářů shodnou na jednom: hlavním cílem je udržet zaměstnanost, aby nedošlo na další vlnu propouštění. Přitom přiznávají, že letos se automobilovému průmyslu nedaří. „Je pravda, že TPCA je historicky ve svém nejhorším období, kdy je malá poptávka trhu," vysvětlil Ivo Navalaný. Podle jeho slov se odborům podařilo vyřešit otázku seniority. Jak lidé profesně stárnou, dostanou po pěti, deseti a patnácti letech jednorázově pět tisíc korun za věrnost firmě.

Kolínská továrna TPCA v současné době vyrábí na dvě směny, ještě vloni to ale byly tři. „Výroba se aktualizuje každý měsíc podle požadavku trhu. Některé směny se tedy přesouvají, byť byly plánovány na podzim. Byla to reakce na větší hlad po autech, který je tradičně na začátku roku a na jaře," vysvětlil Navalaný.

Zaměstnanci jsou však prý klidní, co se týká neustálých spekulací, zda TPCA Kolín neopustí. „Firma představila Vizi 2020, kdy potvrdila, že v regionu setrvá minimálně do roku 2020," dodal Ivo Navalaný, odborový předseda KOVO.

„Vize 2020 neznamená, že tu firma zůstane do roku 2020 a poté nic nebude. Její význam je takový, že do roku 2020 chceme být jako firma v určité kondici a poté úspěšně pokračovat dále," upřesnil Radek Kňava.