Souprava CityElefant z Českého Brodu před půlnocí při zastavování nedobrzdila, projela návěst zakazující jízdu, pak prorazila zarážedlo na konci koleje číslo 3 – a vjela až do nádražní haly. Bezprostředně po nehodě hledali policisté společně s hasiči zraněné lidi, a to jak ve vlaku, tak v jeho okolí.

Na to, jak děsivě nehoda vyhlížela, jsou následky relativně příznivé. „Zdravotnická záchranná služba ošetřila tři lehce zraněné lidi," konstatovala Pavlína Adamcová z centrály pražských hasičů. Podle slov Jiřiny Ernestové z ředitelství záchranky putoval do nemocnice jediný pacient. Do Nemocnice Na Františku převážela sanitka 44letého muže s úrazem nohy. „Další dvě osoby s povrchovým zraněním byly ošetřeny na místě," doplnila Ernestová. Ani hmotná škoda nebude dramatická, i když je pravda, že statisíce to rozhodně nespraví. Předběžné odhady zmiňují částku 4,2 milionu korun, uvedl ráno Martin Drápal z Drážní inspekce ČR. „Čtyři miliony vlak, dvě stě tisíc trať," upřesnil.

Havárie paralyzovala nádraží

Havarovaný vlak, jehož dva podvozky vykolejily, nádraží zcela paralyzoval. Část haly zůstala zasypána kusy rozbitého betonu a frekventované nádraží bylo okamžitě uzavřeno. Dráhy kvůli nehodě musely přesměrovat desítky vlaků včetně spojů v ranní dopravní špičce. Vlaky odjížděly z jiných pražských nádraží; příchozí cedule směrovaly třeba do Dejvic, Vysočan nebo Holešovic – podle toho, kterým směrem chtěli cestovat (přičemž pro přesun pražskou městskou dopravou stačily jízdenky na vlak). To, že nádraží zůstalo uzavřeno kvůli mimořádné události, opakovaně zvěstoval i rozhlas ve stanicích metra.

Postupně obnovovat provoz se dařilo během dopoledne. Prvním vlakem, který na nádraží ve středu dorazil, byl v 10.02 spoj z Kladna – mimořádně končil na sedmé koleji, když většina nástupišť byla ještě ohraničena páskou a na nádraží se činily odklízecí čety. Postupně se ale zapovězený prostor zmenšoval a přibývaly i další přijíždějící vlaky. Po poledni se nádraží mělo podle předpokladů vrátit k běžnému provozu – jen s tím, že ne u všech spojů bude dodrženo obvyklé řazení vagonů – ale nestalo se tak. Tři čtvrtě hodiny po poledni neklapl pokus o odtah havarovaného vlaku, kdy došlo jen na cuknutí. Ukázalo se, že jeden z podvozků je poškozen natolik, že ještě před manipulací je nutno provést opravu. Do nádraží tedy nadále mohou jen motorové vlaky, ty elektrické ještě nikoli.

Okolnosti prošetřuje i drážní inspekce

Okolnosti nehody zůstávají předmětem šetření policie i Drážní inspekce ČR. Jako možné příčiny se nabízejí lidské selhání – tedy chyba strojvedoucího – nebo technická závada. Podle Drápalových slov bude potřebné provést komisionální prohlídku havarované soupravy, přičemž závěry si je třeba počkat. Rozhodně prý nelze očekávat konkrétní verdikt do konce tohoto týdne.

V šetření také zůstává, proč vlak nezastavil automatický zabezpečovací systém, který by měl nehodě zabránit. Proč se tak nestalo, zkoumají experti Správy železniční dopravní cesty. Její mluvčí Marek Illiaš ve středu potvrdil, že systém takzvaného automatického vedení vlaku by měl na nádrží sám vlak zastavit, a to s přesností v řádu desítek centimetrů. Najetí až do zarážedla, tím méně pak do nádražní haly by tedy teoreticky mělo být vyloučeno. Pokud se však vlaku porouchaly brzdy, zřejmě se nedalo nic dělat. Systém také nemusel být v činnosti – je prý možné, že ho strojvedoucí vypnul; třeba i omylem.

Další malér přinesla spadlá trolej

Provoz na kolínské trati zkomplikovala ve středu ještě další lapálie. Mezi stanicemi Praha-Běchovice a středočeským Úvaly, tedy na samé hranici metropole, hodinu před polednem samovolně spadla trolej a okolí místa nehody zůstalo neprůjezdné. Dva dálkové vlaky kvůli tomu nabraly velké zpoždění. Další rychlíky železničáři odkláněli přes Lysou nad Labem, místo osobních vlaků vyjely náhradní autobusy spojující pražské Klánovice s Českým Brodem na Kolínsku.