„Zde vystavené práce mapují dva póly autorovy současné tvorby – obrazy a keramické plastiky a objekty. V posledních letech doznala Rajdlova tvorba výrazné formální proměny a pro mnohé z vás bude toto nové pojetí nečekaně překvapující. V tomto případě se však nejedná jen o jakýsi autorův chvilkový rozmar, ale o logické vyústění celé jeho práce – návrat k abstraktní poloze z 60. let, ovšem již prizmatem letitých zkušeností a znalostí o podstatě materiálů a výtvarných technik,“ uvedla ve svém úvodu vernisáže Petra Hollerová, kurátorka muzea.

Někteří návštěvníci byli opravdu překvapeni, protože ve výstavní síni nebyly rozmístěné jen tradiční roztomilé figurální plastiky, ale i větší abstraktní plátna. V názvech obrazů, ale i keramik se hojně vyskytují ostrovy, pláže či moře. „Náhoda to rozhodně není, v poslední době hodně cestujeme doma i do zahraničí a tam především na jih – do Itálie, Řecka či Španělska, kde si doplňuji i umělecký dějepis a samozřejmě na mě působí i to ostatní. Ostrov je symbol, za dva dny třeba vůbec neexistuje, nebo je naopak dvakrát tak větší, je to kus pevniny, živý element a každý si někdy přeje být na pustém ostrově. A totéž platí i v mezilidských vztazích,“ vysvětlil pro Kolínský deník autor vystavených děl.

Zdeněk Hejduk