Od roku 1991 existuje v Přelouči kapela pojmenovaná Crionic. „Její základy spadají do roku 1987, kdy skupina vystupovala pod názvem Sailor. Odehráli jsme pod tímto pojmenováním pouhé tři koncerty a ten název navíc nebyl podporován všemi členy kapely. Po návratu obou kytaristů z vojny jsme se rozhodli, že se přejmenujeme. Padaly různé návrhy sahající od Currare přes Excrement až po Shut Up Bis The Graymer. Nakonec zvítězil kytarista Petr Michálek řečený Med se svým návrhem Crionic, což je název jedné z nejstarších skladeb kapely Slayer, kterou jsem tehdy milovali“ shrnuje zpěvák Martin Catman Kočí. Podle něj má ono slovo v určité části Spojených států slangový význam. „Znamená snad filuta, nebo něco ve smyslu pěknej ptáček, ale je nutné to brát s rezervou. Ani tentokrát se název nelíbil všem bez výjimky, ale zůstalo u něj,“ uzavírá.

Od trash metalu k melodickému rocku

Pod názvem Crionic kapela působí od roku 1991 a od počátku se orientovala na tvrdší odnož metalu. „Ačkoliv se skladby nesly převážně v rychlém tempu, nechybělo mnoho melodických vyhrávek a sól,“ charakterizuje Kočí. Koncem roku 1992 nahrál Crionic v karvinském hudebním vydavatelstvím M.A.B. Records debutovou desku Different. „Petr Janda z Olympicu zajistil natočení videoklipu ke skladbě Mortal Anxiety, pak se objevila i na desce edice Rockmapa, kterou dával Janda dohromady,“ vypichuje Kočí. Na koncertních či festivalových pódiích se Crionic objevil ve společnosti tuzemských rockových špiček jako Kabát, Debustrol či Alkehol, absolvoval turné po Čechách a Moravě s kapelami Kryptor a Tarantula. Zatímco album Different se neslo v duchu trash metalu, postupem času se hudební cítění posunulo k volnějšímu tempu, větší propracovanosti skladeb s důrazem na samotnou melodiku zpěvu, což se odrazilo na následujícím demosnímku Big Bug z listopadu 1994. „Na základě této nahrávky jsme byli vybráni z bezmála čtyř stovek kapel mezi dvacet čtyři postupujících do čtvrtfinále vyhledávací soutěže Marlboro Rock In 95,“ rekapituluje Kočí.

Na jednom pódiu s Lucií Bílou

Následovalo další turné s již prověřenou Tarantulí a společné vystoupení s německou legendou Destruction a na začátku roku 1996 natočení dalšího dema pojmenovaného Ninety –Six! A také vítězství v soutěži Yellow Dog Open 96. „V roce 1997 jsme se přes kontakty našeho tehdejšího basového kytaristy dostali k možnosti podílet se na přípravě muzikálové show k poctění svatořečení Svatého Vojtěcha v Hradci Králové na Velkém náměstí. Postavit se jedno pódium hned vedle Lucie Bílé a dalších megastar se pro nás stalo zážitkem, na který se nezapomíná,“ popisuje Kočí pro metalovou kapelu nezvyklý pocit. .Právě on však v létě roku 1997 z kapely odešel, postu zpěváka se poté ujal bubeník Ambo a začal vznikat zbrusu nový materiál. Šest skladeb v poněkud mírnějším tempu, natočil Crionic v hostivařském studiu Zdeňka Šikýře na novou desku Bring Out The Gymp.

Z kolotoče změn zpět na začátek

Následovaly účasti v dalších soutěžích – finále Jim Beam 98, kam se Crionic probojoval z více jak stovky kapel a Rockfest 98 v Dobříši, kde porota v čele s Michalem Pavlíčkem přidělila Crionicu druhé místo ze 108 přihlášených. Pak však přišly další personální změny – Ambo se ujal pouze zpěvu a za bicí usedl Petr Lachty Lichtenberg, přicházející z časem velmi známé kapely Ready Kirken, později odešel basista Bínis, aby v polovině roku 2006 opustil Crionic i dosavadní vokalista Ambo. Na konci roku 2006 se však vrátil Kočí a sestava se konečně opět stabilizovala. „Okamžitě jsme začali zkoušet nový program a vrátili se na tuzemská pódia. Vyvrcholením se pak stala účast na prestižním festivalu Rock for People v Hradci Králové a natočení tří skladbového maxi singlu sloužícímu hlavně k představení nového feelingu,“ shrnuje Martin Kočí poslední etapu kapely, jejíž kalendář se opět plní termíny koncertů po celé republice.

Zdeněk Hejduk