Nejen kvůli dárkům zájemci vyplňovali kupón na předplatné Kolínského deníku, a nebylo jich vůbec málo. Někteří si předplatili rovnou na rok, jiní využili možnost předplatného na čtrnáct dní zdarma. Automobilka TPCA představila auto, které se v Kolíně vyrábí, zvědavost budila i nová Škoda Fabia, která se právě začíná prodávat a příchozí měli možnost si o ni zasoutěžit pomocí kuponků ze speciálního čísla Kolínského deníku. Stačilo tipnout, kolik lístečků se při Dnech s Deníkem nasbírá v celém Středočeském kraji. Několik zájemců se osmělilo zavítat i do stánku s redaktory, další zhlédli videoankety, které se ráno natáčely přímo v ulicích Kolína.

Deník se samozřejmě zajímal o názory lidí, tentokrát pomocí ankety. Přes dvě stě barevných míčků skončilo v hlasovacích tubusech na téma, zda Kolíňáci chtějí raději amfiteátr na Kmochově ostrově, nebo novou sportovní halu. Poměrně těsně zvítězila hala. Vyhrát bylo možné i lístky do kina, stačilo jako první a druhý položit otázku v diskusi, která probíhala na pódiu a týkala se samozřejmě toho, co Kolín v současné době nejvíc pálí, a to je obchvat.

Příprava obchvatu prý nabrala rychlost

„Obchvat není akcí města, ale státu,“ zdůraznil hned v začátku diskuse na Dni s Deníkem místostarosta Kolína Roman Pekárek s tím, že příprava výstavby se přibrzdila, ale nyní zase zrychlila.„Město může jen požadovat, prosit, pomoci, ale samo o sobě není tím, kdo šlape na plyn či na brzdu,“ řekl místostarosta a ve srovnání s rychlostí auta odhadl, že rychlost přípravy obchvatu se z dvacítky zvedla možná až k devadesátce.

Obchvat vede jižní cestou, automobilka je na severu – další téma, které příchozí zaujalo. Je ještě reálná změna trasy? „V tuto chvíli bychom měli být rádi, že je obchvat už dohlednou budoucností v jižní variantě. Kdybychom se nyní měli pokoušet něco měnit, nemuseli bychom se toho obchvatu dočkat,“ řekl Roman Pekárek a zmínil i svůj názor na výkupy pozemků. „Obchvat je veřejně prospěšnou stavbou. Majitelé pozemků v naplánované trase jsou v situaci, kdy jsou nakonec donuceni prostor opustit a stavbu umožnit. To je institut státního zájmu, vykupování i v konečném důsledku i vyvlastňování. Jako pravicový politik na to samozřejmě mám svůj pohled – je to poslední věc, kterou bych vítal či prosazoval, protože pro mě je osobní vlastnictví svatým, majetek musí být chráněn, ale v případě stavby, jako je obchvat, k vyvlastňování holt dochází,“ vyjádřil se. Podle Pekárka již nic dalšího státu nestojí v cestě k realizaci obchvatu, peníze v rozpočtu jsou vyčleněné. Jiří Javůrek z občanského sdružení Kolín - náš domov při této příležitosti připomněl, že postrádá větší tlak města na to, aby se příprava obchvatu hýbala. „Právě současní zastupitelé i ti v předchozím tříletém období byli těmi, kteří historicky poprvé se stavbou pohnuli,“ bránil své kolegy místostarosta.

Řeč se stočila i k možnému odškodnění lidí, kteří bydlí v okolí současného průtahu, trpí nadměrným hlukem, výfukovými plyny, vibracemi, jejich domy jsou jimi poškozené. „Určitou nápravou je výměna oken za protihluková. Ale že by někdo nabízel peníze, v takové situaci to rozhodně není,“ zmínil místostarosta.

A kdo bude o průběhu příprav obchvatu informovat? „Přece Kolínský deník,“ ujal se mikrofonu jeden z přihlížejících občanů Jaroslav Lacina.